Soutien à la lutte des travailleurs des administrations publiques bruxelloises/Steun aan de strijd van de werknemers in het Brusselse openbaar bestuur!

Le personnel des hôpitaux publics, CPAS, administrations communales, etc. réclame depuis des années de meilleures conditions salariales et de travail. Beaucoup de salaires n’ont pas été revalorisés depuis plus de 10 ans et sont scandaleusement bas. Les travailleurs gagnent en moyenne 15 % de moins que leurs homologues en Wallonie et en Flandre.

Mais ils sont littéralement ignorés par les autorités politiques bruxelloises. Bernard Clerfayt, ministre bruxellois de l’emploi, a répondu à une question du PTB au parlement Bruxellois qu’il fallait d’abord s’adresser aux communes. Quel cynisme ! Alors que Schaerbeek, sa propre commune, est la seule où la majorité a refusé une interpellation des travailleurs à ce sujet au conseil communal.

Le PTB a déposé en urgence une résolution au parlement bruxellois pour revaloriser les plus bas salaires et soutient l’augmentation générale de 10 % des barèmes.

Steun aan de strijd van de werknemers in het Brusselse openbaar bestuur!

Het personeel van openbare ziekenhuizen, openbare centra voor maatschappelijk welzijn, gemeentelijke administraties, enz. pleiten al jaren voor betere loon- en werkomstandigheden. Veel salarissen zijn al meer dan tien jaar niet meer verhoogd en zijn schandalig laag. Werknemers verdienen gemiddeld 15% minder dan hun collega's in Wallonië en Vlaanderen.
Maar ze worden letterlijk genegeerd door de Brusselse politieke autoriteiten. Bernard Clerfayt, Brussels minister van Tewerkstelling, antwoordde op een vraag van de PVDA aan het Brusselse parlement dat men best eerst de  gemeenten aanspreekt. Wat een cynisme! Terwijl Schaarbeek, zijn eigen gemeente, de enige gemeente is waar de meerderheid een interpellatie van de werknemers hierover in de gemeenteraad weigerde.

De PVDA heeft in het Brusselse parlement met spoed een resolutie ingediend om de laagste lonen te verhogen en steunt de algemene verhoging van de barema's met 10 procent.